دانستنی های سالم: آشنایی با گیاه رویبوس

توسط
دوست داشتن1

گیاه رویبوس که به آن Redbush یا چای قرمز می‌گویند، بوتۀ قرمز رنگ جارو مانندی است که در آفریقای جنوبی کشت می‌شود. از برگ‌های این گیاه، دمنوش رویبوس تهیه می‌شود که در تمام دنیا به ویژه در آفریقای جنوبی بسیار پرطرفدار و محبوب است.

فرآیند تولید آن به دو شکل صورت می‌پذیرد. به صورت تخمیری که رنگ چای، قرمز مایل به قهوه‌ای و با عطر و طعم بیشتر خواهد بود و غیر تخمیری که رنگ دمنوش متمایل به سبز بوده و  طعم گیاهی بیشتری خواهد داشت و البته گران‌تر هم خواهد بود.

در آفریقای جنوبی این دمنوش را مانند سایر چای‌ها دم نموده و به آن شیر و شکر اضافه می‌کنند . روش دیگر، استفاده از لیمو و عسل به عنوان طعم دهنده و شیرین کننده است. در کشورهایی مانند آلمان, استرالیا و آمریکا این دمنوش به صورت سرد نیز نوشیده می‌شود. همچنین سیروپ وانیل طعم دلپذیری به این دمنوش می‌دهد.

فواید چای رویبوس

چای رویبوس فواید فراوانی دارد و به دلیل طعم و رنگ منحصر به فردش جزو نوشیدنی‌های گیاهی و سنتی محبوب است که به افزایش سلامت بدن نیز کمک می‌کند. در اینجا به شرح فواید این گیاه می‌پردازیم:

1-حاوی پلی فنول: گیاه رویبوس حاوی پلی فنول است که داروی ضد التهاب بوده و خاصیت آنتی اکسیدان و ضد ویروسی دارد. این آنتی اکسیدان‌ها بدن را از هرگونه رادیکال آزاد که عامل ایجاد سرطان و بیماری‌های قلبی هستند، پاکسازی می‌کند. خاصیت آنتی اکسیدانی این گیاه، به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن کمک نموده و از پیری زودرس نیز جلوگیری می‌کند.

2-بدون کافئین: چای رویبوس کاملا بدون کافئین بوده، بنابراین نوشیدن این چای به آن دسته از افرادی که مبتلا به بی خوابی هستند یا منع نوشیدن کافئین دارند توسط پزشکان توصیه می‌شود. نوشیدن یک فنجان از این چای گیاهی درست قبل از خواب موجب آرامبخشی و خواب بهتر خواهد شد. همچنین خانم‌های بارداری که باید میزان کافئین مصرفی خود را در این دوران کاهش دهند به راحتی می‌توانند این چای را جایگزین چای‌های متداول مصرفی روزانه خود کنند.

3-کاهش فشار خون: چای رویبوس به عنوان نوشیدنی کاهش دهنده استرس و تنش‌های عصبی شناخته شده است.  این نوشیدنی طبیعی با کاهش فشار خون از بیماری‌های خطرناک قلبی و عروقی و تصلب شرایین جلوگیری می‌کند.

4-سلامت استخوان: چای قرمز،غنی از کلسیم، منگنز و مواد معدنی فلوراید است که در حفظ ساختار استخوان و دندان‌ها بسیار موثر است و می تواند به دردهای مزمن ناشی از پوکی استخوان و آرتروز کمک کند. در واقع وجود منگنز در این گیاه به تحریک آنزیم‌های مورد نیاز بدن در ساخت و تعمیر استخوان‌ها کمک می‌کند. همچنین این گیاه حاوی فلوراید بوده که برای بهداشت دهان و دندان بسیار مفید می‌باشد.

5-تسکین دهنده دردهای خفیف معده: زنان آفریقای جنوبی معتقد هستند که این چای برای سلامت نوزادانی که از معده درد رنج می‌برند، بسیار مفید است. بنابراین با بهبود طعم آن به وسیله شکر و کمی شیر جهت کاهش معده درد، آن را به نوزادان خود می‌دهند . همچنین آزاد شدن یون‌های پتاسیم در بدن در اثر استفاده از این دمنوش می‌تواند در بهبود اسپاسم و سایر دردهای شکمی موثر باشد.
 

6-مناسب برای دیابت: Aspalathin یکی از آنتی اکسیدان های کمیاب است که در چای رویبوس یافت می‌شود. این آنتی اکسیدان برای دیابت نوع دوم بسیار مفید بوده و به بهبود جذب گلوکز از عضلات، تعادل قندخون و افزایش ترشح انسولین از پانکراس کمک می‌کند.

7-مفید برای پوست: زینک موجود در چای قرمز، برای پوست بسیار مفید است.

8-بهبود آلرژی: به دلیل خاصیت ضدالتهابی این گیاه می‌توان از چای ریبوس به عنوان یک روش تغذیه درمانی موثر برای بهبود اگزما و آلرژی‌های تنفسی استفاده نمود.

در کنار تمام ویژگی‌های مفید مطرح شده، این گیاه بیشتر خاصیت پیشگیری دارد و در صورت وجود هر گونه بیماری خاص بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

لینک مرتبط: دمنوش ریبوس کارامل بدون گلوتن 20 عددی مسمر

منبع: www.organicfacts.net

گروه خبری تنقلات

محصولات مرتبط
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پشتیبانی : 88973767-021

حساب کاربری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم