آشنایی اولیه با قهوه و انواع آن

توسط
دوست داشتن1

امروزه تجارت قهوه از ارزش اقتصادی بسیار بالایی برخوردار است؛ به طوری که در سال 2003 قهوه ششمین رتبه صادرات را در میان محصولات کشاورزی داشته است. در مورد فواید شگفت انگیز قهوه و ارتباط آن با سلامت تحقیقات زیادی صورت پذیرفته است. در این مقاله به توضیح مختصری از انواع قهوه برای آشنایی بهتر و انتخاب راحت آن می‌پردازیم:
به طور کلی دو نوع دانه قهوه به صورت تجاری وجود دارد که در مزارع متفاوتی کشت می‌شود: عربیکا و روبوستا. درختان دانه‌های قهوه عربیکا در ارتفاعات بلند و درختان دانه‌های قهوه روبوستا در ارتفاعات پایین‌تری رشد می کند. عربیکا با طعم ملایم‌تری نسبت به روبوستا شناخته می شود. به طور کلی، قهوه روبوستا طعم تلخ تری نسبت به عربیکا دارد و میزان کافئین آن تقریبا دو برابر عربیکا می‌باشد.

گفته می‌شود دانه‌های قهوه عربیکا از مرغوبیت بیشتری برخوردار است و به همین دلیل نیز گران‌تر است. اما آیا مرغوبیت قهوه تنها به دانه های آن بستگی دارد؟
پاسخ این سوال منفی است. علاوه بر کیفیت دانۀ قهوه، نحوه رشد و رست دادن آن در کیفیت قهوه بسیار موثر می‌باشد. خاستگاه قهوه‌های عربیکا، منطقه کوهستانی یمن و  اتیوپی می‌باشد. به دلیل این که اولین بار این محصول در یمن کشف شد، به عربیکا مشهور است.
دانه‌های قهوه عربیکا به اهمیت و توجه بیشتری نسبت به روبوستا نیاز دارد. دانه‌های روبوستا نسبت به شرایط سخت و آسیب های احتمالی مقاومت بیشتری دارد, بنابراین شرایط نگهداری آن نیز آسان‌تر است.همین علت باعث گران‌تر شدن قهوه‌های عربیکا شده است.
نزدیک به 70% تولید جهانی قهوه عربیکا بوده و تنها 30% آن روبوستا می باشد. قهوه روبوستا در مرکز و جنوب آفریقا و بخش‌هایی از آسیا مانند اندونزی و ویتنام و همچنین در برزیل رشد می‌کند. امروزه برزیل یکی از بزرگ‌ترین صادر کننده‌های قهوه و ویتنام یکی از بزرگ‌ترین تولید کننده‌های قهوه‌های روبوستا است.

بنابراین برای انتخاب قهوه خوب باید به میزان رست، خوش نام بودن کشور و برند بیشتر توجه نمایید تا آنچه ذائقه شما می‌پسندد را انتخاب کنید. برای اینکه بتوانید از دانه های قهوه استفاده کنید، باید رست داده شود. رست قهوه به معنای تفت دادن یا برشته کردن قهوه است. در دنیا سه نوع فرآیند رست متدوال و مهم وجود دارد که اکثر قهوه‌ها بر این سه نوع استوار است: لایت(light)، مدیوم(medium) که به دلیل محبوبیت در میان مصرف کننده‌های آمریکایی به آن American Roast نیز گفته می‌شود، و دارک(Dark). همچنین به قهوه دارک،French roast  و Italian roast  نیز گفته می‌شود.

بنابراین رنگ دانه قهوه از سبز به قهوه‌ای سوخته تغییر یافته و میزان کافئین آن نیز تغییر می کند. هرچه میزان رست قهوه بیشتر باشد، کافئین آن نیز بالاتر است. برای دم کردن قهوه، دانه قهوه آسیاب می‌شود. آسیاب دانه قهوه دارای سه نوع پودری, متوسط و درشت می‌باشد.ب بسته به نحوه دم کردن قهوه و میزان آسیاب آن سه نوع قهوه پایه وجود دارد. قهوه ترک پودری ‌ترین حالت ممکن آسیاب دانه قهوه است. قهوه اسپرسو دارای دانه‌های آسیاب شده متوسط می‌باشد و قهوه فرانسه دارای درشت‌ترین آسیاب می‌باشد.

بیشترین کافئینی که در دنیا مصرف می‌شود برگرفته از قهوه است. به طوری که 85% مقدار نوشیدنی که هر فرد روزانه در برخی کشورها مصرف می‌کند، حاوی کافئین است که از نوشیدن قهوه حاصل می‌شود. حتی در قهوه‌های بدون کافئین، وقتی کافئین از دانه‌های قهوه جدا می‌شود، کافئین باقی مانده برای استفاده دارویی به شرکت‌های داروسازی فروخته می‌شود. با توجه به نوع قهوه و روش آماده سازی آن, میزان کافئین در یک وعده استفاده متفاوت است. بنابراین یک فنجان قهوه از 207 میلی‌لیتر تا 50 میلی‌لیتر می تواند کافئین داشته باشد. بر اساس روش آماده سازی قهوه میزان کافئین آن به شرح ذیل است:

دراپ کافی: 115-175 میلی گرم

اسپرسو: 100 میلی گرم

قهوه دم کردنی: 80-135 میلی گرم

قهوه فوری: 65-100 میلی گرم

قهوه فوری بدون کافئین: 2-3 میلی گرم

قهوه دم کردنی بدون کافئین: 3-4میلی گرم

منبع: www.instructables.com

گروه خبری تنقلات

محصولات مرتبط
اتمام موجودی
320,000 تومان
پودر قهوه 250 گرمی LAVAZZA IL Mattino - لایت رست و  مناسب برای قهوه فیلتر پودر قهوه لاوازا متینو یکی از بهترین انتخاب های برای شروع یک صبح پر انرژی است. قهوه لاواتزا مدل ال متینو ترکیبی از آسیاب دانه های قهوه روبوستا...
345,000 تومان
پودر قهوه LAVAZZA  مدل ROSSA - مدیوم رست و مناسب همه دستگاه ها پودر قهوه لاوازا قرمز مدل روسا یکی از معروف ترین محصولات شرکت لاواتزا ایتالیا است.این قهوه مدیوم رست بوده و ترکیبی از دانه های قهوه عربیکا برزیلی و...
اتمام موجودی
498,000 تومان
 پودر قهوه 200 گرمی STARBUCKS با نام مشهور HOUSE BLEND که ترکیبی از دانه های قهوه 100 درصد عربیکای امریکای لاتین به رنگ قهوه ای شاه بلوطی تیره با طعم متعادلی از نات و کاکائو که خوش طعم و ملایم کاملا اختصاصی توسط...
اتمام موجودی
0 تومان
دانه قهوه STARBUCKS مدل DARK Cafe Verona که متعادل و طبیعی و برگرفته از بهترین دانه های قهوه امریکای لاتین و با رست ایتالیایی است که به صورت جزئی کاکائو خالص نیز به آن اضافه شده است.
اتمام موجودی
498,000 تومان
پودر قهوه 200 گرمی STARBUCKS مدل COLOMBIA که از بهترین دانه های قهوه 100 درصد عربیکا ارتفاعات کلمبیا برداشت شده و با طعم و عطر میوه ای به صورت ملایم توسط استارباکز تفت داده شده است....
345,000 تومان
پودر قهوه 250 گرمی LAVAZZA crema e gusto classico  - دارک رست و درجه گیرایی 7 از 10 و مناسب دستگاه موکاپات با طعم خامه پودر قهوه لاوازا کرما گوستو کلاسیک، قهوه ای از ترکیب دانه های روبوستا و عربیکا آمریکای جنوبی و...
اتمام موجودی
345,000 تومان
پودر قهوه فوری 100 گرمی مدیوم DAVIDOFF مدل  FINE AROMA  100% عربیکا - تهیه شده از بهترین دانه های قهوه آمریکای لاتین توسط کارشناسان مجرب دیویدوف و دارای با کیفیت ترین آروما می باشد
اتمام موجودی
0 تومان
دانه قهوه STARBUCKS مدل DARK ESPRESSO ROAST بدون کافئین که تلخ و طبیعی و برگرفته از بهترین دانه های قهوه برزیل است که با رست طولانی مدت تلخی و طعم ویژه ی کاراملی رست به خود گرفته است.
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پشتیبانی : 88973767-021

حساب کاربری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم