دانستنی های سالم: خواص دارچین

توسط
دوست داشتن0

دارچین از خانوادۀ ادویه‌های تند به شمار می‌رود و دارای عطر و طعم شگفت انگیزی است. این گیاه به دلیل خواص بی‌شماری که دارد، از نظر دارویی نیز حائز اهمیت است. این ادویه از پوست درونی درختی به نام CINNAMOMUM گرفته شده است که بومی سریلانکا و جنوب هند بوده و به اقتضای مکان، کشت و شرایط آب هوایی، دارای انواع متفاوتی است. گذشتگان به دلیل کم یاب و ارزشمند بودن این گیاه آن را به عنوان پیشکشی به شاهان خود تقدیم می‌کردند.

از میان انبوه مدل‌های دارچین تنها 4 نوع آن قابل خرید و فروش می‌باشد که عبارت‌اند از:

Ceylon, Cassia, Saigon  و Korintje

به جز دارچین سیلان، انواع دیگر تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

دارچین سیلان لوله‌ای شکل، و دارای پوششی بسیار نرم و ترد است. حتی لایه‌های داخلی آن هم شکننده و ترد هستند. رنگ این دارچین نسبت به سایر دارچین‌ها روشن تر می‌باشد. دارچین‌های دیگر ماند کاسیا دارای پوشش سخت و رنگ متفاوت با سیلان هستند.

هزاران سال قبل پیشینیان ما از این گیاه برای مداوا کردن بسیاری از بیماری‌ها و تسکین دادن دردها استفاده می‌کردند و دانشمندان عصر حاضر اکنون بر اطلاعاتی که گذشتگان به صورت طبیعی از خواص این ادویه به دست آورده بودند، صحه گذاشته‌اند.

در اینجا به چند مورد از خواص این گیاه اشاره می کنیم:

1- آنتی اکسیدان قوی

بر اساس تحقیقاتی که توسط دانشمندان بر روی 26 نوع گیاه صورت گرفته است، دارچین رتبه اول را در داشتن آنتی اکسیدان‌های محافظ دارد. این آنتی اکسیدان‌ها از به وجود آمدن رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند. اسید کلروژنیک هم عملکردی آنتی اکسیدانی دارد که اینجا می‌توانید بیشتر دربارۀ آن بخوانید.

2- کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی

تحقیقاتی که پیرامون دارچین صورت گرفته است نشان می‌دهد که این ادویه به دلیل کاهش سطح کلسترول و فشار خون بالا ،خطر ابتلا به بیماری و حملات قلبی را تا حدود زیادی پایین می‌آورد.

3-دارچین از طریق آنزیمی به نام آلانین از ورود قند به خون جلوگیری کرده و شاخصه قند خون را پایین می‌آورد و همچینین خاصیت ضد دیابتی دارد.

4- دارچین همچینی تاثیرات مفیدی بر روی برخی بیماری‌های مغزی دارد و در مقابل پیشرفت بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون محافظت می‌کند.

5-دارچین همچینین به عنوان ادویه‌ای ضد سرطان شناخته می‌شود.

6- از بین برنده ویروس‌ها و باکتری‌ها

دارچین یک آنتی باکتری و آنتی بیوتیک طبیعی است و این خاصیت در روغن این گیاه وجود دارد. همچنین می‌تواند از بدن در مقابل مبتلا شدن به انواع بیماری‌های ویروسی از جمله آنفلانزا و سرما خوردگی محافظت کند. این ادویه شگفت انگیز این کار را با بالا بردن سیستم ایمنی بدن انجام می‌دهد.

7- مناسب برای سلامت دهان و دندان

این ادویه باعث از بین رفتن باکتری‌هایی می‌شود که در دهان زندگی می‌کنند و بسیاری از اوقات باعث تنفس سخت و پوسیدگی دندان و بیماری های دهان می‌شوند.

8- مصرف منظم دارچین باعث سلامت و شادابی پوست می‌شود.

دارچین به دلیل خاصیت آنتی بیوتیک و آنتی میکروبیال خود می‌تواند از بسیاری بیماری‌های پوستی مثل سوزش، خارش، اگزما و حساسیت‌های پوستی دیگر جلوگیری کند.  روغن دارچین گزینه مناسبی برای کاهش درد، التهاب، تورم و کبودی است. مخلوط دارچین و عسل نیز یک ترکیب مناسب برای از بردن جای جوش و آکنه است.

9- ضد آلرژی

این ادویۀ معجزه آسا با توجه به خاصیت ضد التهابی که دارد، باعث کاهش علائم آلرژی و همچنین حملات آسم می‌شود.

دارچین‌ها به دلیل محل و نوع کشت متفاوت ممکن است از نظر کیفیت نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشد. برای مثال دارچین سیلان از کیفیت بهتری برخوردار است.

در آخر، دارچین یکی از خوش طعم‌ترین و سالم‌ترین ادویه هاست که درکنار عطر و طعم اغواگرش می‌توانید از آن به دلیل این خواص استفاده کنید. در زیر ارزش غذایی یک قاشق چای خوری از این ادویه محبوب را آورده‌ایم:

کالری = 19 کیلو کالری

چربی = 0 گرم

فیبر= 4 گرم

منگنز= 68%

کلسیم= 8%

آهن= 4%

Vitamin K = 3%

لینک محصولات مرتبط: آدامس دارچینی بدون گلوتن و بدون شکر پیورگام

پودر پن کیک سیب و دارچین بدون گلوتن ارگرن

منبع: www.draxe.com

www.authoritynutrition.com

گروه خبری تنقلات

محصولات مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پشتیبانی : 88973767-021

حساب کاربری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم