جو دوسر و گلوتن

توسط
دوست داشتن3

جو دو سر و جو، شاید عده‌ای از شما تصور کنید این دو گیاه تفاوتی با یکدیگر ندارند و یا به این باور باشید که این دو، در اصل یک گیاه مشترک هستند. در جواب به این دسته افراد باید متذکر شویم که جو و جو دو سر دو گیاه متفاوت، با خواص، خاستگاه، ویژگی و شکل ظاهری متفاوتی هستند.

جو گیاهی است که به صورت مشخص به شکل خوشه گندم در آمده، در هر خوشه،  تعداد زیادی جو به صورت یک دانۀ تو پر کنار هم قرار گرفته‌اند. حال آنکه جو دو سر به صورت کشیده‌تر و باریک‌تر و در هر شاخه به صورت تکی قرار گرفته است.

جو دو سر که در آمریکای لاتین به  "Avena sativa "معروف است به صورت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.  از جمله جو پرک ، جو دو سر سفید، غلات جو و انواع گرانول.

از جمله خواص جو دو سر، فیبر موجود در آن است که بیش از هم نوعان خود و دیگر دانه‌های مغذی در آن وجود دارد. همچنین این گیاه حاوی موادی است که به پایین آمدن سطح کلسترول خون و در نتیجه تنظیم فشار خون و کاهش خطر حمله قلبی کمک شایانی می‌کند. در کنار خواص بی‌شماری که این گیاه دارد ، خوب است بدانید که جو دوسر ذاتاً بدون گلوتن می‌باشد. براساس مطالعات دانشمندان در دانشگاه شیکاگو بر روی محصولات و مواد غذایی بدون گلوتن، دانۀ جو دوسر بر خلاف هم نوعان خود از جمله گندم، جو و چاودار به خودی خود عاری از هر گونه مولکول گلوتن می‌باشد.

جو دو سر برای آن دسته افراد که به گلوتن حساسیت دارند دارای هضم راحت‌تری است، و شاید کمتر از 1 درصد از بیماران سلیاکی به این ماده واکنش نشان بدهند. اما نکته‌ای که حائز اهمیت است، اطمینان از عدم آلوده بودن این گیاه به گلوتن می‌باشد. این گیاه ممکن است به دلایل متفاوتی از جمله تولید در کارخانه‌ای که خط تولید مشترک با سایر غلات یا گندم دارد، کشت و برداشت این محصول در زمینی که پیش از آن به گندم، جو و یا چاودار اختصاص داشته به گلوتن آلوده شده باشند به همین دلیل شما برای استفاده از این دانه بهتر است از محل کشت، نوع تولید و شرکت تولید کننده آن اطمینان حاصل نمایید.

این موضوع به قدری مهم است که حتی اگر مدت‌ها از کشت گندم و جو در زمینی بگذرد و در آن جو دو سر کاشته شود این محصول همچنان میتواند به گلوتن آلوده باشد. 

اما امروزه چندین شرکت اقدام به تولید جو دو سر بدون گلوتن کرده‌اند به این صورت که زمین‌هایی مخصوص این گیاه دارند و هر ساله از آن برداشت می‌کنند. همچنین در شرایط کاملا حفاظت شده و در کارخانه‌های مخصوص مواد غذایی بدون گلوتن، شروع به بسته بندی کرده و آن را روانۀ بازار می‌کنند. به این سبب بیماران حساس به گلوتن نیز می‌توانند از این گیاه مغذی استفاده کرده و از آن لذت ببرند.

محصولات مرتبط: جو دو سر پرک اسگیر

 

منبع: www.drax.com

www.leaf.tv

گروه خبری تنقلات

محصولات مرتبط
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پشتیبانی : 88973767-021

حساب کاربری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم