پروتئین بار چیست و چه کاربردی دارد؟

پروتئین بار دسته ای از مکمل های غذایی است که به کمک مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند, شیر، تخم مرغ و سویا  غنی شده اند. این محصولات در انواع مختلف مانند اسنک، شکلات و مواردی از این قبیل تولید و به بازار عرضه می شوند. با توجه به این که مواد پروتئینی مورد نیاز بدن هستند، استفاده از پروتئین بارها می تواند به عنوان یک میان وعده یا حتی مکمل ورزشی مورد استفاده قرار گیرد.  پروتئین بارها به رژیم غذایی کمک می کنند تا اسید آمینه های ضروری را برای ساخت و حفظ توده عضلانی، بالا بردن سیستم ایمنی، افزایش گلبول های قرمز خون و ترمیم بافت های آسیب های دیده را در بدن ایجاد کند.  شاید شما هم شکلات هایی را دیده باشید که پر از دانه های خوراکی مانند بادام، غلات غنی شده و ... با روکشی از شکلات هستند. این خوراکی ها همان پروتئین بار هستند که علاوه بر طعم خوبی که دارند توسط افراد به علت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. 

کاربرد پروتئین بار در بین افراد مختلف

 

با توجه به این که نیاز بدن به پروتئین یک نیاز ضروری است و در مواقعی که سوخت و ساز بدن بیشتر است نیاز به این ماده ی حیاتی بیشتر احساس می شود. مصرف پروتئین بار در انواع مختلف مانند پودر و در نوشیدنی هایی مانند شیر یا به صورت شکلات و اسنک، بین ورزشکاران و افرادی که به تمرینات بدنسازی روی می آورند رایج است. از این رو پروتئین بار این امکان را به ورزشکاران می دهد که به راحتی مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را تأمین کنند و از این طریق نیازی به دریافت مواد غذایی به صورت حجیم و در وعده های متعدد  نداشته باشند. معمولاً این مواد به صورت میان وعده و در بازه های زمانی مشخص مورد استفاده قرار می گیرد. انواع مختلفی ازپروتئین بارها برای ورزشکاران وجود دارد. به عنوان مثال انرژی بارها بیشتر انرژی مورد نیاز بدن را به صورت کربوهیدارت فراهم می کند.  اما پروتئین بارها میزان کربوهیدات ، ویتامین و مواد معدنی کمتری نسبت به انرژی بارها داشته و در مقایسه با آن ها پروتئین بیشتری دارد. بنابراین انرژی بارها برای ورزشکاران استقامتی و  پروتئین بارها برای ورزشکارانی که عضله سازی می کنند و یا کاهش وزن انجام می دهند مناسب است.

علاوه بر این، افرادی که می خواهند رژیم غذایی لاغری داشته باشند نیز از انواع این مکمل ها بدون چربی و شکر استفاده می کنند تا بدون آسیب به بدن خود به راحتی بتوانند مواد غذایی مورد نیاز آن را تأمین کنند. از این رو پروتئین بارهای  لاغری نیز برای افرادی که به کاهش وزن نیاز دارند مناسب است.

این مواد خوراکی به عنوان تغذیه دانش آموزان و کارمندان به عنوان میان وعده نیز قابل استفاده است.

برندهای مختلفی در ایران و جهان در این زمینه فعالیت می کنند و پروتئین بار با طعم مختلف تولید می کنند. برندهای مانند اتکینز در سطح جهانی مطرح هستند وسایر برند ها نیز مانند سایتک و بایتک در دسترس هستند.

فواید استفاده از پروتئین بار

شما می توانید مکمل های پروتیئی را که کمتر از مواد غذایی دریافت می کنید از طریق این مواد خوراکی به بدن خود برسانید. به خصوص زمانی که از رژیم های غذایی لاغری و سنگین بهره می برید. این ماده غذایی برای کاهش وزن و تناسب اندام می تواند به شما کمک کند و نیازهای روزانه و حیاتی بدنتان را هم فراهم کند. همچنین عضله سازی در ورزشکاران به کمک این مکمل ورزشی قابل انجام است.

اگر رژیم غذایی نامتعادلی دارید یا با خوردن گوشت، مرغ و ماهی مشکل دارید، دانه های مغزی و حبوبات که به عنوان منابع پروتئین در این پروتئین بار وجود دارند به شما کمک می کنند تا نیاز خود را برطرف کنید. به صورت معمول مردان حداقل 56 گرم و زنان 46 گرم پروتئین در هر روز نیاز دارند. از این رو می توانید این مواد خوراکی را به رژیم غذایی خود بیفزایید تا کمبود پروتئین به بافت های بدن شما آسیب نزند. این مشکل بیشتر در افرادی که رژیم لاغری دارند دیده می شود.

البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه ای مکمل های غذایی می تواند آسیب زا باشد. ممکن است خطر ابتلا به دیورتیکولیت، مشکلات کلیوی و قلبی را در صورت تجاوز از حد معمول به دنبال داشته باشد. همچنین به علت افزایش کالری ممکن است سبب افزایش وزن شود که لزوماً به شکل عضله نیست. از این رو حد و حدود مورد نیاز خود را از این پروتئین بارها تأمین کنید.

برند های مطرح که پروتئین بار تولید می کنند معمولاً از مواد شیرین کننده و افزودنی های کم کالری یا حتی صفر کالری استفاده می کنند. همچنین مواد نگهدارنده و رنگ های خوراکی نیز در این مکمل ها استفاده نمی کنند تا بتوانید با خیال راحت آن ها را مورد استفاده قرار دهید.

برای افراد رژیمی هم از نظر قند هم از نظر چربی، برخی انواع پروتئین بار تدارک دیده شده است که می توانید از آن ها استفاده کنید.

محصولات مرتبط: ویتالیا   سایتک  اتکینز

https://www.atkins.com/products/bars

https://healthyeating.sfgate.com/advantages-protein-supplements-8986.html

 

 

 

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پشتیبانی : 88973767-021

حساب کاربری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم